Stereotipiile si automutilarea sunt forme relativ comune de comportament de neadaptare la copii cu autism.
Stereotipia este, de obicei, definita ca o serie de miscari repetitive ale
corpului, fara un semnificat adaptiv aparent si se manifesta foarte
adesea sub forma leganatului corpului, strambaturi ale fetei sau miscari
complexe ale mainilor si degetelor.
Ipoteze legate de aceste comportamente a fost elaborate in cadrul metodologic al
analizei aplicate a comportamentului (terapiei ABA). Acestea sunt
: ipoteza autostimularii, incurajarii pozitive si incurajarii negativeIpoteza autostimularii se bazeaza pe argumentul ca un organism are nevoie de un anumit
nivel optim de stimulare iar stimularile pot fi emise de comportamentele compensatorii cand se
modifica acest nivel ideal. Aceasta crestere compensatoare de stimulari
se poate produce in absenta aparenta a incurajarii externe (actiuni
sociale, apropierea celorlalti etc.). Astfel, unii subiecti emit
comportamente de automutilare sau stereotipice cand stimularea
ambientala este prea scazuta si este prezenta nevoia de “a imbogati”
situatia stimul.
Daca o copil cu autism se leagana pentru
a creste fluxul de stimulare, procedura de tratament care sa incurajeze
comportamentele adaptive care produc stimulari asemanatoare pare sa
aiba mai multa probabilitate de eficienta in raport cu un alt tip de
procedura care nu ofera nici o stimulare aditionala. Daca un subiect
prezinta un comportament de neadaptare cu frecventa inalta, din cauza
unei
incurajari pozitive contingente acestui comportament, ar trebui sa fie mai eficient sa aplicam proceduri de eliminare asociate cu
tehnici de incurajare diferentiala.
Pe de alta parte, un copil cu autism
care a fost incurajat negativ pentru comportamentul problematic, de
exemplu pentru ca datorita unui astfel de comportament reusea sa evite o
sarcina dificila, cu greu va raspunde pozitiv la o
procedura de incurajare diferentiala a unui comportament alternativ,
dar poate fi ajutata mult de o serie de proceduri care sa continue o
incurajare directa a comportamentelor de colaborare, tehnici de ajutor
(prompting), modelare prin aproximari succesive la sarcina sa.
Multe studii si-au bazat tratamentul pe o
analiza functionala a variabilelor care mentin comportamentul de automutilare. De exemplu,
Carr, Newson si Binkoff (1976) au descoperit ca automutilarea crestea
considerabil cand ii erau adresate subiectului cereri specifice si se
diminua cand ii erau adresate simple fraze descriptive.
Un comportament de automutilare este
foarte legat de tipul de sarcina prezentata si care putea fi redus prin
diminuarea frecventei cererilor, folosind sarcini mai usoare sau
proceduri de invatare “fara greseli”. Studiile au aratat in mod clar ca
automutilarea poate fi in relatie cu conditiile de cerere de prestare.
Alti cecetatori (Iwata, Dorsey, Slifer,
Bauman si Richman, 1982) au aratat cum un astfel de comportament poate
depinde de alte conditii (de exemplu, prezenta sau absenta de materiale
diverse si interesante in situatia stimul, intrebari si atentii). Acesti
autori au dedus ca o atenta
analiza functionala a comportamentului de automutilare ar trebui sa fie o parte integranta a oricarei proceduri de tratament
si ca alegerea unui tip specific de interventie ar trebui sa se bazeze
pe o analiza aprofundata si pe o intelegere a dinamicii comportamentale a
acelui subiect.
Proceduri de interventieEliminarea (Extinctia):
- Nu se ofera nici o atentie incurajatoare dupa raspunsuri inadecvate;
- Se intrerupe oferirea atentiei pozitive cand este emis un raspuns inadecvat;
- Se continua orice alt comportament (de exemplu, se vorbeste cu altcineva) cand se da un raspuns inadecvat;
Eliminarea incurajarii negative: in
acest caz stimulul trait drept aversiv de copil (de exemplu, o cerere
de prestare) este eliminat sau evitat. In cadrul acestei proceduri,
copilului i se adreseaza o “comanda” aproape in fiecare minut sau chiar
mai des si el este incurajat daca o urmeaza la nivelul de colaborare la
care se gasea in acel moment.
Exista patru niveluri de apropiere de colaborare, pe care le parcurg copiii:
- indeplinirea unei comenzi verbale cu ajutor fizic total;
- indeplinirea unei comenzi cu ajutor fizic redus;
- indeplinirea unei comenzi repetate cu voce mai puternica in timp ce ochii copilului sunt fixati spre invatator;
- indeplinirea unei comenzi verbale fara nici un ajutor;
Comenzile se refera intotdeauna la
lucruri pe care copilul le stie deja (de exemplu: „ Atinge-mi mana”,
„Atinge foaia”, Da-mi creta”, etc.). Dupa obtinerea cooperarii si
incetarea autostimularii se revine la sarcina initiala.
Inlocuirea autostimularii cu o activitate acceptata social. Ex. Inlocuirea alergatului fara sens cu practicarea unui sport, a
autostimularii orale cu mestecatul gumei sau un instrument de suflat.
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]