Cu tudor am inceput logopedia la peste 3 ani jumatate...cu antonia la 2 ani si vreo 2 luni
nu stiam nici eu cand sa-i duc la logoped, ei fiind nonverbali (tudor spunea cateva cuvinte copiate de la reclame , foarte putine si neclare, antonia doar tipa) ...acum o vreme am pus si eu aceasta intrebare cuiva"cand trebuie sa incepem logopedia?"...familia respectiva mi-a spus ca lor logopeda le-a spus ca se incepe cand copilul spune A
noi cu antonia am inceput chiar inainte sa spuna A...ca luni de zile ne-am chinuit numai cu litera asta...foarte greu a trecut de la tacere profunda sau tipete la verbalizare
intr-adevar primele sesiuni de logopedie sunt axate mai mult pe exercitii de miogimnastica (suflat, mirosit, plescait etc) si pe desensibilizare..pe toate planurile..auditiv, tactil, vizual...copilul altfel se deschide si percepe informatia si se straduieste sa verbalizeze dupa ce se lucreaza si pe partea aceasta de desensibilizare
in plus limbajul are oricum parte receptiva (sa inteleaga cuvintele) si parte expresiva (sa le si spuna)..si in prima parte e ok si doar sa le inteleaga, sa fie atent la forma gurii logopedului cand spune un cuvant, sa incerce sa imite cu buzele litera-cuvantul respectiv..iar mai apoi vor apare si cuvinte spuse..cum ne dorim toti sa auzim de la copii nostri
noi facem ABA si avem oricum in programul curent itemi de verbalizare
dar deblocarea pe verbalizare a facut-o logopeda cu care lucreaza copiii..si apoi celor din echipa le-a fost mult mai usor sa continue si sa consolideze sunetele si cuvintele introduse la logopedie si mai apoi sa pastreze forma corecta acolo unde s-a intervenit pe corectie
chiar si acum in zilele cand au si ora de logopedie, in restul zilei verbalizeaza mult mai mult ca de obicei
oricum la copiii autisti nu se poate face logopedie clasica, ci e adaptata in functie de fiecare
exact cum scrie in articolul postat de gabi
https://autism.forumgratuit.ro/logopedie-f16/logopedie-si-autism-t79.htm , logopedia in cazul copiilor cu autism are mai intai rol de demutizare, de introducere de noi cuvinte in vocabularul copilului si abia apoi de corectie
la toate evalurile pe partea de logopedie am auzit aceeasi parere unica: la inceput e foarte important sa inteleaga si sa spuna cuvinte
abia cand are in vocabular macar 50 de cuvinte se incepe corectia pe partea de pronuntie
caci daca de la primele cuvinte se insista sa le spuna si corect, copilul poate fi frustat si sa se blocheze din nou pe partea de verbalizare
aproape un an tudor a raspuns la intrebarea "cati ani are?" "atru"..abia acum spune clar "patru"..culmea, cand tocmai a schimbat cifra si trebuie sa raspunda "cinci"
acum la tudor insistam mult sa formeze propozitii de 2 cuvinte
nu mai acceptam la intrebarea "ce face fata?" sa raspunda doar "sufla'..trebuie sa raspunda "fata sufla"..caci intre timp a invatat separat ambele cuvinte
logopeda ne spunea ca deja cand are un bagaj de 30 cuvinte trebuie inceput sa vorbeasca in propozitii simple de 2 cuvinte...caci ei asa au fost invatati ca numai la diagnostic de "retard sever" se poate ramane la nivel de raspuns intr-un cuvant..in rest trebuie insistat cat mai repede sa formeze aceste propozitii....nu mai are voie sa salute numai cu "ceau!" si "pa!" ci trebuie sa personalizeze, sa spuna "ceau mama!", "pa antonia!", caci intre timp in programul de persoane a invatat numele persoanelor cu care interactioneaza
cu probleme de ecolalie ne-am confruntat cateva luni anul trecut la Tudor..intai repeta intrebarea si apoi dadea raspunsul..a trecut in cateva luni si prin exercitii repetate si i-am administrat si un remediu de la homeopat exact pt problema asta (sincer nu-mi dau seama in ce proportie a ajutat sau nu, dar am depasit faza si nu a mai reaparut)
acum la antonia am introdus intrebarea 'ce este?" la putinele notiuni pe care le stie si le poate pronunta inteligibil...initial ea imita intrebarea, nu intelegea ca acum am trecut la alta faza, dar motivata sa primeasca 'apa" si 'cioco' in cateva zile a invatat sa raspunda la intrebare corect, chiar daca initial repeta incet intrebarea "ce este?", apoi da raspunsul 'apa".....deci si ea va trece prin faza de ecolalie....la aceleasi evaluari de care pomeneam mai sus ni s-a spus ca ecolalia e o faza normala la copiii care incep sa vorbeasca mai tarziu si ingrijorator e doar daca depaseste ca durata 6 luni
eu personal nu regret ca am inceput asa repede logopedia cu fiecare copil