[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]„ Noi nu putem sa aruncam toata responsabilitatea numai in spinarea statului. Mai avem si parinti. Atunci parintele are si el treaba lui, daca a adus pe lume un copil, trebuie sa-l sustina cu toate puterile lui.. Nu putem sa facem o scoala
numai pt copiii cu autism intr-un oras mic..” dna Ecaterian Andronescu, ministrul educatiei.
AUTISM ROMANIA isi manifesta surprinderea si regretul pentru aceste declaratii ale doamnei ministru al MECTS referitoare la copiii cu autism si la parintii acestora, indirect acuzati ca nu sunt pe deplin responsabili fata de soarta copiilor lor. Declaratiile dnei ministru denota o lipsa de intelegerie a situatiei in care se afla copiii cu autism de varsta pre/scolara in Romania si familiile lor disperate. Denota totodata si lipsa de preocupare a MECTS fata de o categorie foarte numeroasa de copii care nu beneficiaza EFECTIV de dreptul la educatie, drept prevazut in documentele internationale ratificate de Romania si in legislatia tarii.
Mentionam faptul ca familiile fac eforturi supraomenesti pentru a-si ajuta copiii, sucessele copiilor datorandu-se aproape in totalitate parintilor si nu serviciilor publice (ale statului). Familiile insa, cu toate eforturile lor, ei nu pot suplini ineficienta sistemului educational sau a alor sisteme ale statului, stat care are obligatii legale fata de cetatenii sai, inclusiv fata de cei cu autism.
Consideram ca la acesta data copiii cu autism cuprinsi in gradinitele si scolile speciale si cei foarte putini in cele de masa nu beneficiaza de educatia adecvata nevolilor specifice si suntem surprinsi de faptul ca dna ministru nu cunoaste acest lucru. Sunt si multi copii cu autism exclusi din sistemul educational de masa, chiar si cel special, datorita incapacitatii acestuia de a-i cuprinde si a raspunde adecvat nevoilor lor. Scolile de masa sau speciale nu sunt autism prietenoase, profesionistii nu sunt formati in autism si nu aplica efectiv si eficient strategii si metode educationale dovedite stiintific si empiric ca fiind eficiente in educatia copiilor cu autism, iar numarul de adulti din scoli (cadre didactice si auxiliare) per numar de copii cu autism si alte nevoi speciale complexe este nepermis de mic.
Aceasta situatie reprezinta o limitare grava a exercitarii unui drept al copiilor cu autism, dreptul la un act educational de calitate, adecvat si adaptat nevoilor lor specifice, dreptul la educatie diferentiata si la pluralism educational (ORDIN Nr. 5573 / 2011privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a învăţământului special şi special integrat).
Educatia pre/ scolara, vocationala trebuie sa permita dezvoltarea aptitudinilor si personalitatii copiilor, inclusiv a celor cu autism, atingerea potentialului lor maxim, pentru o cat mai buna integrare sociala ca tanar si adult. In acest moment acest lucru nu se intampla cu copiii cu autism din Romania. Lipsa educatiei adaptate nevoilor lor specifice si individuale limiteaza drastic sansele lor la autonomie si independenta in viata de adult si reprezinta practic o forma de discriminare pe baza tipului de dizabilitate (autism).
Solicitam MECTS, dnei ministru Andronescu, sa intreprinda urgent masuri pentru ca si copiii cu autism sa beneficieze efectiv de dreptul lor la educatie. Solicitam ministerului educatiei sa activeze in cat mai scurt timp grupul de lucru pentru autism creat in 2010 la solicitarea organizatiei noastre, inactiv si in prezent, grup care sa inceapa ca caute cu adevarat solutii pentru imbunatatirea situatiei dezastruoase din punct de vedere educational in care se afla 1 din aproximativ 100 de copii de varsta pre/scolara ai tarii, copiii cu autism.
AUTISM ROMANIA