O sa continui pe aceasta tema cu EVALUARE SENZORIALA1 postata de Zenobia pe
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]Pentru ca am citit in ultimul timp cateva lucrari
din domeniul integrarii senzoriale, postez aici prima parte a unei
evaluari senzoriale a copilului. Atentie, o disfunctie senzoriala se
poate manifesta in feluri total opuse (dupa cum veti vedea mai jos):
unii copii sunt defensivi, adica nu suporta stimulii senzoriali si se
apara de ei cum pot, altii sunt exact pe dos, cauta cu disperare stimuli
senzoriali pana cand sistemul lor nervos atinge un prag de confort.
Ambele comportamente sunt deficitare senzorial si exista activitati
specifice pentru fiecare, dar asta mai tarziu...
Deocamdata, iata o lista pentru probleme generale de autoingrijire,
privite din perspectiva fiecarui sistem senzorial (cateva explicatii:
sistemul vestibular inregistreaza schimbarile de pozitie ale corpului in
raport cu atractia gravitationala, iar sistemul proprioceptiv se refera
la perceptia propriului corp)
AUTOINGRIJIRE
Sistemul tactil
• Accepta greu sa fie atins cu prospopul pe corp sau pe fata
• Freaca locul unde a fost atins
• Are nevoie de ritualuri zilnice rigide
• Nu ii place sa stropeasca cu apa in cada
• Nu ii place spalatul pe dinti
• Se plange ca il doare cand foloseste periuta de dinti sau pieptanul
• Reactioneaza agresiv cand e atins
• Nu ii place sa fie pieptanat si nu suporta nimic pe cap
• Nu suporta atingerea scutecului sau a hartiei igienice
• Vrea sa stea tot timpul imbracat sau dimpotriva prefera sa stea dezbracat
• Suporta greu schimbarile de temperatura
Sistemul proprioceptiv
• Scapa mereu din mana obiectele (pasta de dinti, peria de par etc)
• Exercita prea multa sau prea putina presiune asupra obiectelor (e.g.
apasa prea tare pe tubul cu pasta de dinti si iese mult mai multa pasta
decat are nevoie, sau nu poate sa scoata capacul de la tub)
• Ii place la nebunie sa faca dus, sa se stearga cu un prosop aspru sau sa apese tare cu peria cand se piaptana
• Nu isi poate schimba pozitia corpului pentru a indeplini anumite
activitati (e.g. sa dea capul pe spate cand face baie ca sa fie clatit
de sampon)
Sistemul vestibular
• Refuza schimbari de pozitie ale capului sau ale corpului (e.g. cand se piaptana sau cand isi da cu sampon pe cap)
• Prefera sa-si tina capul drept
• Devine dezorientat dupa ce isi schimba pozitia capului
• Nu are un echilibru bun cand trebuie sa intre sau sa iasa din cad, cand isi spala partea inferioara a corpului
• Ii e greu sa se aplece peste chiuveta, ii e teama sa stea pe vasul de toaleta- mai ales daca picioarele nu ating pamantul
Sistemul vizual
• Ii e greu sa caute cu privirea obiectul dorit in mediul inconjurator
• Ii e greu sa-si ghideze miscarile cand foloseste o oglinda
• E fascinat de baloane de sapun, de apa care picura
• Suporta greu reflexia luminii in apa sau pe chiuveta
Sistemul auditiv
• E deranjat de zgomote puternice (e.g. cand se trage apa la toaleta, zgomotul apei care curge, zgomotul uscatorului de par)
• Ii plac zgomotele puternice si le repeta de nenumarate ori (e.g trage apa la toaleta)
• Murmura o melodie sau canta cu voce tare pentru a acoperi alti stimuli auditivi
• Atentia ii e usor distrasa de zgomote
• Isi acopera urechile cu mainile pentru a minimaliza sunetele puternice, cu ecou din baie
• Toate activitatile de autoingrijire din baie le face in alta camera, pentru ca nu suporta ecoul din baie
Sitemul olfactiv/gustativ
• Suporta greu parfumurile
• Accepta cu greu pasta de dinti
• E innebunit dupa gusturi puternice; mananca pasta de dinti, sapun, sampon
• Pare sa nu simta nici cele mai puternice mirosuri
• Se tine de nas sau se ineaca (ii vine sa vomite) in timpul activitatilor de autoingrijire zilnice
IMBRACATULSistemul tactil• Nu ii plac hainele rigide (e.g. blugi) sau piesele de legatura (e.g. elasticul de la mijloc, mansetele etc)
• Ii plac/displac foarte mult hainele stranse pe corp/ sa stea dezbracat/ pantofii si sosetele
• Nu ii place imbracatul; se impotriveste la schimbarea hainelor
• Suporta greu schimbarile de anotimpuri sau schimbarile de vreme
• Are o gama foarte restransa de haine pe care le accepta
• Nu ii plac articolele de lenjerie; de obicei le poarta pe dos
• Trage de caciula, manusi
• Trage mereu de haine sau le freaca
• Uraste hainele noi
• Vrea sa aiba toate etichetele taiate
• Alege cu greutate hainele; imbracatul este adesea o activitate stresanta
Sistemul proprioceptiv• Scapa mereu din mana obiectele de imbracaminte (e.g. cureaua, pantalonii cand ii trage in sus); oboseste usor cand se imbraca
• Are dificultati cand trebuie sa-si pozitioneze corpul corect fata de haine (e.g. piciorul in piciorul pantalonului)
• Probleme cu detaliile imbracatului (e.g. se asigura ca fermoarul e tras pana sus, camasa e incheiata la ultimul nasture)
• Pare sa nu observe cand hainele sunt rasucite pe corp
Sistemul vestibular• Isi tine cu greu echilibrul in timp ce se imbraca, mai ales cand se
apleaca pentru a introduce picioarele in pantaloni sau sosete
• Se dezorienteaza cand isi misca capul (e.g. ca sa se uite in jos cand isi pune pantofii)
• Isi pastreaza cu greu atentia, deoarece nevoia de mentinere a echilibrului ii consuma multa energie
• Tinde sa se grabeasca la imbracat ca sa nu-si piarda echilibrul
• Are nevoie de multa miscare in timpul imbracatului
• Oboseste usor
Sistemul vizual• Ii e greu sa-si gaseasca hainele in sifonier sau in sertar
• Ii e greu sa-si potriveasca sosetele si pantofi
• Atentia i e distrasa de hainele cu modele; poate prefera culori uni
• Ii e greu sa gaseasca nasturii sau fermoarul
• Ii e greu sa potriveasca nasturele in gaura
• Ii e greu sa-si foloseasca vederea pentru a-si ghida miscarile
• Isi mentine greu echilibrul
Sistemul auditiv• Suporta greu hainele care fac zgomot cand se misca
• Atentia ii e usor distrasa de zgomot in timp ce se imbraca
• Ii e greu sa asculte instructiuni verbale in timp ce se imbraca
Sistemul olfactiv/gustativ• Nu poarta haine noi din cauza mirosului specific
• Prefera hainele spalate si uscate cu detergent/balsam fara parfum
• Nu ii plac hainele nou calcate din cauza mirosului care poate fi produs de caldura fierului de calcat
• Suporta greu hainele cu imprimeuri din cauza mirosului
MANCATULSistemul tactil• Prefera alimente cu aceeasi textura si temperatura
• Nu ii plac texturile “surpriza” in mancare (e.g. taieteii din supa)
• Ii vine sa vomite de cate ori textura alimentelor se schimba
• Mananca o gama restransa de alimente din cauza problemelor senzoriale
• Nu suporta in gura lingura sau furculita; prefera sa manance cu mainile
• Bea frecvent apa in timpul mesei ca sa indeparteze mancarea din gura
• Nu simte cand e murdar pe fata, sau dimpotriva este excesiv de curat
• Nu foloseste decat varful degetelor cand mananca; nu suporta sa fie atins pe palma
• Face mofturi la mancare
• Are o sensibilitate scazuta la durere si temperatura in gura, sau senzatii reduse care il pot face sa se inece cu mancarea
Sistemul proprioceptiv• Prefera alimentele crocante sau care trebuie indelung mestecate pentru
a creste informatia senzoriala primita de gura (e.g. fructe, chipsuri)
• Nu mesteca corect mancarea (se poate ineca)
• Oboseste usor, mai ales in timpul meselor care presupun mestecat
• Nu foloseste suficienta forta pentru a musca dintr-un mar sau dintr-o bucata de carne
• Isi sprijina corpul, isi pune mana sub barbie sau isi sprijina capul
pe brat sau corpul de masa ca sa se stabilizeze cand mananca
Sistemul vestibular• Nu are un echilibru bun cand sta pe scaun
• Isi mentine greu atentia la ce face cand isi schiumba pozitia capului pentru a apuca furculita/lingura
• Are nevoie de miscare; se ridica in picioare si se aseaza la loc de multe ori in timpul mesei
• Se misca mereu pe scaun
• Oboseste usor
Sistemul vizual• Ii e greu sa-si ghideze miscarile corpului cu ochii
• Ii e greu sa gaseasca mancarea sau tacamurile pe o fata de masa cu modele
• E deranjat de modelele de pe masa sau de pe farfurie
• Atentia ii e distrasa de informatii vizuale noi
• Isi tine capul aproape de mancare ca sa blocheze informatiile vizuale suplimentare
Sistemul auditiv• Atentia ii e distrasa de mancare, tacamuri, de oamenii care vorbesc in jur
• Nu ii place zgomotul facut de propriul mestecat
• Nu poate sa manance cand altcineva mananca sau vorbeste
• Pare sa nu auda, chiar cand e strigat pe nume
Sistemul olfactiv/gustativ• Ii vine frecvent sa vomite; nu suporta gusturile/mirosurile puternice
• Accepta o gama restransa de alimente
• Mesteca si mananca obiecte necomestibile
• Nu ii place sa manance
• Il deranjeaza mirosul mancarii cand se gateste
• Are o preferinta marcata pentru anumite alimente; vrea sa le manance la fiecare masa
• Pare sa nu aiba miros; nu e motivat sa manance pentru ca nu simte gustul